Beton má v české architektuře již mnoho let své nenahraditelné místo. Je kvalitním a trvalým materiálem s mnoha přednostmi, který se těší stále větší oblibě i v malé a zahradní architektuře. Výběr dlažby z betonu určené pro zpevněné plochy není dobré uspěchat, právě naopak, je třeba si vše důkladně rozmyslet.
Jak tedy postupovat při výběru betonové dlažby pro zpevněné povrchy? Nejvhodnější je zvolit následující postup:
1. Sejděte se s architektem a společně vyberte vhodný tvar a barvu dlažby. Samozřejmě tak můžete učinit také na základě vlastní úvahy a vkusu. Dále je potřeba se rozhodnout pro výšku prvku, která je přímo úměrná požadované míře zátěže. Pokud víte, že budou danou plochu využívat pouze chodci, nebo bude zatěžována maximálně koly či motocykly, můžete použít prvky o výšce 40 mm. Pokud však počítáte s jejím zatížením osobním automobilem, zvolte prvek o výšce mezi 60 až 80 mm. Při ještě vyšším zatížení, např. nákladními auty, je nutné volit prvky vysoké 100 až 120 mm.
2. Než dlažbu zakoupíte, zjistěte si vždy přímého výrobce a zkontrolujte, jestli má zaveden certifikovaný systém řízení kvality podle normy ČSN EN ISO 9001.
3. Při nákupu vždy vyžadujte prohlášení o shodě, na jehož základě si zkontrolujete, že výrobce své výrobky zkouší dle ČSN EN a to metodou A nebo C. Jedině ty totiž prokazují bezpečnou odolnost výrobku v našich klimatických podmínkách.
4. Pokud výrobce nemá tuto dokumentaci k dispozici, nebo je v dokumentaci uvedeno, že je dlažba zkoušena metodou D, pak je více než pravděpodobné, že výrobky svou kvalitou nevyhovují našim klimatickým podmínkám.
Jak postupovat při přípravě podkladu pod betonové dlažby? Je potřeba zvolit následující postup:
1. Stejně tak, jako je tomu u výběru vhodné výšky prvku, musíme i při rozhodování o typu podlaží mít jasně stanoveno, jaké bude zatížení budované zpevněné plochy. Může jít o dva typy zatížení:
– zatížení osobními automobily a pěšími chodci, popřípadě koly a motocykly
– zatížení nákladními vozidly
2. Odborník by měl posoudit únosnost zeminy podložních vrstev, na kterou bude dlažba následně kladena.
3. Konstrukci podloží dlažby pro zatížení pěšími osobami, osobními auty při únosnosti podložní zeminy 10 N/cm2 lze volit z cca 150 mm tlusté vrstvy kameniva 0 -63 a 20 mm tlusté kladecí vrstvy z drceného kameniva frakce 2 – 4 mm. Vrstva kameniva frakce 0 -63 musí být hutněna na únosnost min. 10 N/cm2.
4. Konstrukce podloží pod dlažby určené pro pojíždění nákladními auty musí být navržena vždy na základě stanoviska odborníka, tedy projektanta silničáře.
Kvalitní betonová dlažba není z hlediska údržby nijak náročná, nevyžaduje pravidelné čištění. Na zahradách stačí pouze čas od času čistit spáry dlažeb od prorůstajících plevelů a trávy, které ji mohou horizontálně rozčlenit, ale nezničí ji. Stačí, když použijeme některý z totálních herbicidů. Podle potřeby a míry atmosférického spadu nečistot je dobré po skončení zimy omýt dlažbu vysokotlakou vodní pistolí. Dlažbu se doporučuje v zimě také ošetřit běžnou posypovou solí.