Rozhodnout se pro stavbu stání a přístřešku namísto garáže nepřináší jen investiční úsporu. Toto řešení často dokáže uspořit i za servis.
Na rozdíl od garáže auto v exteriéru nepřekonává teplotní rozdíly, čímž se méně kondenzují páry v jeho nitru a zároveň rychleji vysychá. V garáži zůstává auto déle mokré a rez se zakousne do kovu mnohem dříve. Na parkovišti u domu auto rychle a přirozeně vyschne, přičemž přístřešek ho ochrání před deštěm, sněhem, kroupami i před UV zářením.
Vlastní rozměr
Jednou z nemalých výhod stání je možnost variovat jejich velikost podle typu vozidla. Nepotřebujete dokonce ani stavební projekt na garáž, stačí volný pozemek. Při plánování prostoru na stání je ideální, pokud z každé strany auta přidáte půl metru rezervy. Tak získáte dostatek prostoru k manévrování autem i na pohodlné vystupování. Je dobré počítat s rozměrem v nejširším bodě auta, tedy při vysunutých zpětných zrcátek.
Pevné základy
Bez ohledu na to, jaký povrch na domácí parkoviště zvolíte, je třeba věnovat pozornost základem. Pro běžný osobní automobil stačí výkop hluboký 35 až 40 centimetrů. Není vhodné použít hydroizolaci, aby voda přirozeně vsakovala. Namísto toho se hodí dvouprocentní sklon na odtok.
První vrstvou na hlínu je štěrkopísek, který je třeba zhutnit vibrační deskou. Pak se položí další vrstva jemnějšího štěrku a písku nebo vyztužený podkladový beton jako pevnější alternativa. Například přírodní kámen lze klást do pískového i betonového lože. O tom, jaký podklad zvolíte, by měla rozhodnout i tloušťka dlažby. Kusy vysoké 4 až 10 centimetrů mohou být v pískovém loži, tenčí by měly být určitě v betonovém podkladu.
Správné rozměry
Při výběru venkovní dlažby vhodné na parkování třeba dodržet spárování tři až pět milimetrů. Důvodem je prevence dotýkání dlažebních kostek a jejich tření, které může vznikat právě vlivem pohybu pneumatik po povrchu. Okraje by mohly při nesprávném položení popraskat. Prodejci dlažby na parkoviště často i z tohoto důvodu doporučují spíše dlažbu se zkosenou hranou.